Direct in het begin van de Bijbel maken we kennis met Gods Geest: “In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en doods, duisternis lag over de oervloed, en over het water zweefde Gods geest.” Ik krijg hierbij geen foto van hoe dat er toen uitzag, maar hoor hier al wel iets van Gods aanwezigheid, ook toen er nog (vrijwel) niets was.
De drie-enige God gaat aan het werk om van dat woeste en doodse iets moois te maken: God sprak en het was er. Een heel korte samenvatting van wat de drie personen in hun God-zijn doen: God (de Vader), sprak (de Zoon) en het was er (De Geest).
Het is de Geest die als Creator bezongen wordt in het bekende “Veni Creator Spiritus”, in het Nederlands “Kom Schepper Geest….”. En als zodanig is de Geest in de hele aardse geschiedenis altijd aanwezig geweest, ook al wordt Hij zelden genoemd. David kent Hem, zoals hij bidt in psalm 51 “Verban mij niet uit uw nabijheid, neem uw heilige Geest niet van mij weg.” Jesaja noemt hem in hoofdstuk 63: “Maar zij zijn in opstand gekomen en hebben zijn heilige geest gekrenkt. Daarom werd Hij hun tot vijand en bond Hij de strijd met hen aan. Toen dacht Hij aan de dagen van weleer, aan Mozes en zijn volk. Waar is Hij die zijn volk door de zee voerde, waar zijn de herders van zijn kudde? Waar is Hij die hen bezielde met zijn heilige geest?” En dan komen we Hem tegen in het Nieuwe Testament, na het geslachtsregister in Matteüs 1 wordt verteld dat Maria zwanger was door de Heilige Geest en met die bijzonderheid wordt ook even later Jozef gerustgesteld.
Johannes kondigt aan dat hijzelf doopt met water, maar dat degene die na hem zou komen zou dopen met de Heilige Geest.
Tot zover de werking van de Geest voor Pinksteren. En dan breekt die Pinksterdag aan, waarop aan “allen” tekenen verschenen, vuurtongen en het geluid van een hevige windvlaag.
De Geest als Schepper, we zien zijn werk elk voorjaar als de bloesem aan de bomen verschijnt, we zien zijn werk elke zondag als we elkaar tegenkomen in het kerkgebouw, waar ter wereld ook, we zien zijn werk in nieuw leven fysiek en geestelijk en we horen Hem met de kerk van alle tijden bidden: “Kom Heer Jezus, kom.” En tot die tijd is Hij druk met de vertaling van onze stamelende gebeden om die aangenaam naar Gods oren te leiden.
Het is de Geest die ons leert hoe we moeten leven in Gods koninkrijk, volgens de regels van dat koninkrijk en hoe we dat kunnen volhouden.
Op de wand achter het liturgisch centrum werd de tekst geprojecteerd: Bid om de Heilige Geest. En daar zeg ik “Amen” op.
Mooie pinksterdagen en verder gewenst!
Koos Lange