Dans mee met Vader, Zoon en Geest
Liedboek 706
1. Dans mee met Vader, Zoon en Geest, Kom binnen in hun kring,
Dat wervelende samenspel Van ver voor ons begin.
De wereld van vanddag is ons vanouds al toegedacht
Als dansvloer waar de liefde leidt en waar de hoop ons wacht.
2. Zie het gezicht van deze Drie een kind van Bethlehem,
Een mens tot bloedens toe gekroond buiten Jeruzalem.
De dans van de Drievuldigheid Wordt door geen dood gestuit.
Want stokt ons dansen in het graf, ook daar leidt God ons uit.
3. Zing mee, wij zijn door deze Drie In vuur en vlam gezet,
Nu Pinksteren de vrijheid geeft te zeggen wie ons redt!
Ook wij hebben het juk gekend van Adams erfenis.
Laat horen hoe die zware last ons afgenomen is.
4. Wij dansen mee met deze Drie, op weg van feest tot feest.
Een jubelzang gaat in het rond om Vader, Zoon en Geest.
De liefde, het geloof, de hoop, Zij leiden tot dit lied:
Verweven met ons leven is de dans van deze Drie!
Tekst : Richard Leach
Vertaling : Sytze de Vries
melodie: Engelse volksmelodie-Kingfold
‘Mag ik deze dans van U?’
Hoe moeten we ons de Drie-eenheid voorstellen? Kun je je daar eigenlijk wel een voorstelling van maken? Is dat mysterie niet te groot? Gaat elke vergelijking niet mank? En dan denk je niet in de eerste plaats aan een dans! Toch is dat een mooie voorstelling: Vader, Zoon en Geest dansen voortdurend in een kring van heiligheid. En zij nodigen ons uit om mee te doen: ‘Mag ik deze dans van u?’
Het lied begint met een uitnodiging:
‘Dans mee met Vader, Zoon en Geest,
Kom binnen in hun kring, dat wervelende samenspel Van ver voor ons begin.’ (couplet 1)
Deze dans is al gaande van het begin van de wereld. Het is geen solodans, waarin jij jezelf vooral laat zien. Het is een samenspel, een groepsdans. Vader, Zoon en Geest dansen om elkaar heen in heiligheid en zij dansen samen met ons. Dat gebeurt niet ver van ons vandaan, onzichtbaar verwijderd, de plaats van handeling is dichtbij:
‘De wereld van vandaag is ons vanouds al toegedacht,
als dansvloer waar de liefde leidt
en waar de hoop ons wacht.’ (couplet 1)
In couplet 2 wordt ‘het gezicht van deze Drie’ opgeroepen: een kind in Bethlehem, een mens tot bloedens toe gekroond, dood-graf- opstanding. Couplet 3 bezingt Pinksteren, niet als alleen een feest van de Geest, maar als het feest van de Drie. Met hen, deze Drie, is ons leven verweven, een weg van feest tot feest. (couplet 4)
De Drie-eenheid als dans is een heel oud beeld. De theologische term die er bij hoort is perichorese. Met dat woord wordt de relatie tussen de drie personen weergegeven. Het woord laat zien dat het om een dynamische relatie gaat, een relatie van eenheid, gekenmerkt door beweging.
De kerkvader Gregorius van Nazianze (329-389) was de eerste die het begrip in deze contaxt gebruikte. In onze tijd vind je het o.a. terug bij Tim Keller.
‘Come, Jointhedanceof Trinity’ werdgeschrevendoorde Amerikaanse theoloog Richard Leach. Hij schreef het lied bij een bestaande melodie: een Engelse hymn met de naam KINGSFOLD. Deze naam werd door de bekende componist Ralph Vaughan Williams (1872- 1958) gegeven aan een van oorspong Engels volkslied. Hierop zijn veel teksten geschreven o.a. over ‘De rijke man en de arme Lazarus.’ Zij werden door Lucy Etheldred Broadwood (1858- 1929) verzameld in: English County Songs.
Vind jij de dans als beeld van de Drie-eenheid een beetje gewaagd? Bedenk dat de term al vanouds her in de kerk in gebruik is. Stap over jouw schroom heen en kom in beweging! Stap in de kring van Vader, Zoon en Geest. Hoor hun uitnodiging: ‘Mag ik deze dans van U?’.
Kampen,
Henk Schaafsma