Godlof! Nu is gekomen
Liedboek 438
- God lof! Nu is gekomen
Gods aangename tijd:
de koning onzer dromen,
de Heer der heerlijkheid
treedt, zonder praal en pracht,
in onze wereld binnen,
om hier te overwinnen
de duivel en zijn macht.
- Hij wilde zich verlagen
en daalde van zijn troon;
een ezel mag Hem dragen,
Hem sieren staf noch kroon.
Hij wil zijn koningsmacht
en majesteit verhullen,
om nederig te vervullen
wat God van Hem verwacht.
- Gij machtigen der aarde,
‘t is uit met Gods geduld,
zo gij Hem niet aanvaarden,
Hem niet aanbidden zult.
Wie in hun trots en waan
zich tegen Hem verheffen,
die zal zijn gramschap treffen,
die doet Hij ondergaan.
- Gij armen en verdrukten,
waar gij op aarde zijt,
gebeukten en gebukten
in deze boze tijd, –
houd moed, Hij nadert al!
Gij moogt uw Held ontvangen,
de Vorst van uw verlangen,
met liederen zonder tal!
tekst Michaël Schirmer – ‘Nun jauchzet, all ihr Frommen’
vertaling Ad den Besten
melodie Johann Crüger
Droomkoning
Als ik op dit moment een willekeurige Nederlander op straat zou vragen hoe zijn ‘droomkoning’ eruitziet, is de kans 1 op 3, dat ik het volgende antwoord krijg:
‘Hij is een witte man die er is voor alle Nederlanders, die echt naar het volk luistert, Nederland weer op de kaart zet, migratie stopt, de gulden terugbrengt, oude traditionele gemeenschappen herstelt en … fan is van Max Verstappen.’ Jouw droomkoning, hoe ziet die eruit? Hoor jij ook bij de gemiddelde Nederlander die er zo over denkt? Welke droomkoning verwachten we in de kerk?
Voor die willekeurige Nederlander, voor de kerk en voor jou heb ik goed en slecht nieuws.
Het goede nieuws
‘God lof! Nu is gekomen (…)
de koning onzer dromen.’
Je had hem misschien nog niet verwacht, zo vlak na Sinterklaas, net voor de jaarwisseling. Maar Hij komt eraan! En je kon het weten: Lees het maar na in Zacharia 9:9. Vroeger, in de eerste christelijke kerk en de tijd van Luther, werd op de eerste zondag van Advent daarom gelezen uit Matteüs 21:1-9.
Het slechte nieuws
Helaas, ‘de koning onzer dromen’ waar ik het over heb, beantwoordt niet aan het profiel dat de gemiddelde Nederlander voor ogen heeft. Hij is er zelfs het tegenovergestelde van. Hij lijkt wel een anti-koning! Lees maar wat er staat over hem:
‘de koning onzer dromen,
de Heer der heerlijkheid,
treedt, zonder praal en pracht
in onze wereld binnen.‘ (1)
‘Hij wilde zich verlagen
en daalde van zijn troon;
een ezel mag Hem dragen,
Hem sieren staf noch kroon.’ (2)
Het kan een behoorlijke teleurstelling zijn, als dat niet jouw verbeelding is. En waarom doet Hij zo?
‘Hij wil zijn koningsmacht verhullen,
om nederig te vervullen
wat God van Hem verwacht.’ (2)
Paulus schreef erover in Filippenzen 2:6-8.
Misschien moeten we deze vorst in onze tijd wel een protest-koning noemen. Hij is niet de verlosser waar het volk op wacht. Hij sluit de grenzen niet, maar doorbreekt ze. Hij heeft goed nieuws voor iedereen. Hij is de Held van armen en verdrukten wereldwijd.
‘Gij armen en verdrukten,
waar gij op aarde zijt,
gebeukten en gebukten
in deze boze tijd, –
houd moed, Hij nadert al!
Gij moogt uw held ontvangen,
de vorst van uw verlangen,
met liederen zonder tal!’ (4)
Ik noemde Hem een ‘anti-koning’ en een ‘protest-koning’. Maar dat is een onderschatting en te weinig eer. Want op ‘Gods aangename tijd, treedt de Heer der heerlijkheid, in onze wereld binnen, om hier te overwinnen de duivel en zijn macht.’ (1) Het gaat erom spannen tussen de echte droomkoning en de nep-nieuws-fake-glamour-koningen. Zij krijgen de wacht aangezegd:
‘Gij machtigen der aarde,
‘t is uit met Gods geduld,
zo gij Hem niet aanvaarden,
Hem niet aanbidden zult.
Wie in hun trots en waan
zich tegen Hem verheffen,
die zal zijn gramschap treffen,
die doet Hij ondergaan.’ (3)
Hoe ziet jouw droomkoning eruit? Welke koning verwachten we in de kerk? Je kunt Hem maar beter met open armen ontvangen. Doe dat door dit lied te zingen op de prachtige melodie van Johann Crüger. Elke strofe bestaat uit twee delen: 1 t/m 4 en 5 t/m 8. Dat vind je terug in de melodie in de Bar-vorm, bestaande uit een Aufgesang en Abgesang. De regels 1 en 2 worden herhaald in de regels 3 en 4 en vormen samen het zogeheten Aufgesang. De regels 5 tot en met 8 vormen het Abgesang.
Als je zo zingt, voeg je je in het koor van de christelijke kerk van eeuwenlang. In de traditie van Advent. Zo verspreid je het goede nieuws met de woorden:
‘God lof! Nu is gekomen
Gods aangename tijd:’ (1)
‘Gij moogt uw held ontvangen,
de Vorst van uw verlangen,
met liederen zonder tal!’ (4)
Kampen, december,
Henk Schaafsma