Jezus is onderweg naar het kruis om daar te sterven; we lezen over Hem in de laatste dagen daarvoor. Hij is zich terdege bewust van wat er gaat gebeuren. Als je je dat probeert in te denken, dan zou het toch normaal zijn als Hij zich meer met die donkere feiten had beziggehouden, dan wat wij lezen in Lucas 21:37-38: “Overdag gaf Hij onderricht in de tempel, maar ’s avonds vertrok Hij om de nacht door te brengen op de Olijfberg. Iedere ochtend kwam het hele volk al vroeg naar de tempel om naar Hem te luisteren.”
Hierna beschrijft Lucas hoe het Pesachmaal gevierd wordt (het eerste avondmaal) en hoe Judas met de hogepriesters een plan bespreekt om Hem te verraden.
In Marcus lezen we iets over de inhoud van dat onderricht; Jezus spreekt in gelijkenissen; we lezen over de gelijkenis van de wijngaard die verpacht wordt, maar de pachters weigeren de opbrengst af te staan aan de afgezanten en doden zelfs de Zoon. En verder dat Jezus zijn hoorders voorhoudt om aan de keizer te geven wat van hem is en aan God te geven wat van Hem is.
En in Matteüs 25 staan nog weer andere gelijkenissen die Jezus, kort voor Pesach heeft uitgesproken. De gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze meisjes, de gelijkenis van de talenten en van de schapen en bokken.
Het valt mij op dat in deze gelijkenissen telkens het thema van het eindgericht naar voren komt, in het verlengde van Jezus’ kruisdood, opstanding en hemelvaart. De man die sterven moet voor jouw en mijn schuld, is onderweg bezig de weg te wijzen die wij mogen en kunnen gaan dankzij zijn offer.
Zo was de goede Herder bezig met zijn zorg voor de schapen. En voor dit zware werk zocht Hij kracht bij zijn Vader, Hij bracht de nacht door op de Olijfberg. Wat wij ook hoorden in de preek afgelopen zondag: Jezus ging met drie discipelen een hoge berg op. Daar vond Hij de plek om dicht bij zijn Vader te zijn, daar ontmoette de Vader zijn Zoon en was er dat hemels contact.
Samenvattend kom ik steeds meer onder de indruk van de bewuste keuze die God heeft gemaakt om dat wat de mens kapot heeft gemaakt te herstellen. En in die bewuste keuze gaat ook de Zoon mee, Hij heeft zijn hemelse heerlijkheid bewust afgelegd om de weg te gaan van vernedering en sterven. Hij heeft tijdens zijn rondwandeling bewust de route gelopen en bewust de dingen laten gebeuren, niet als slachtoffer maar als autoriteit.
Ik wil eindigen met een vraag en antwoord uit de Heidelbergse Catechismus, het gedeelte waar artikelen uit de geloofsbelijdenis worden besproken; vraag en antwoord 37 luiden:
Wat betekent het woord ‘geleden’?
De Heere Jezus heeft de toorn van God tegen de zonden van alle mensen gedragen, tijdens zijn aardse leven en vooral aan het einde ervan. Hij heeft met Zijn lijden, wat het enige offer is, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verlost. Voor ons heeft Hij Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verdiend.
En lees in dat antwoord ook gerust het woord “bewust”.
Koos Lange